סיור הכרות עם פרויקטים של יק"א במגזר הבדואי בנגב

שלום,

ביום חמישי 4.5.23 יצאו חברים ממועצת המנהלים הישראלית לסיור הכרות עם פרויקטים של יק"א במגזר הבדואי בנגב. ביקרנו בכפר "אלפרעה" הנמצא סמוך לעיר ערד, זהו כפר המוגדר כ"לא מוכר"- משמעות הדבר היא כי עדיין יש בירורים משפטיים על חוקיות ההתיישבות של הבדואים על אדמות אלה. הבדיקות והפעילות המשפטית אורכת שנים וטרם הסתיימה וכתוצאה מכך יש בכפר זה אלפי אנשים החיים ללא תשתיות כגון חשמל , תברואה, וכבישים.

ביקרנו בבית הספר בו לומדים כ 1,500 תלמידים מכיתה א' ועד יב'. מנהל בית הספר והמורה המרכז הציגו בפנינו את המחשבות שלהם להשתמש בעובדה כי בית הספר אינו מחובר לתשתיות כאתגר חינוכי. בבית הספר יש מערכת המפרידה פסולות ביוב למרכיבים נקים כולל מים באיכות של השקייה. בית הספר רוצה להרחיב את הפרויקט ולחבר מתקנים לייצור אנרגיה סולארית ורוח, להוסיף מתקן לייצור מים מלחות באוויר ועוד. התרשמנו מאוד מהמעורבות של התלמידים בפעילות זו.

בהמשך ביקרנו בחור'ה- הפעם ישוב מוכר הזוכה לחיבור תשתיות מפותחות. הנהלת הישוב הציגה את רצונם להגדיל את מספר המסיימים תיכון והגדלת האקדמאים בישוב ובעיקר במקצועות הטכנולוגיה וההנדסה.

ביקור אחרון היה בפרויקט של העסקת נשים בחקלאות תוך שמירה על תנאים סוציאליים וזכויות המגיעות להן כעובדים. הפרויקט טרם החל בפועל מאחר והיה צריך להסדיר את חלקות האדמה לגידול החקלאי. כעת משהושלמה ההכנה התוכנית תחל לפעול מיד בסתיו הקרוב. התרשמותי היא כי המגזר הבדואי רוצה וצמא להתקדמות בכל שטחי החיים וככל שנצליח לספק לבדואים את האפשרויות כך נגדיל את סיכויי ההשתלבות בחברה האזרחית עם החברה היהודית. כיום התעסוקה ורמות ההכנסה לחברה הבדואית בנגב הם נמוכים במיוחד.

שתפו ברשתות חברתיות / Share on social networks

סגור לתגובות.